Od nazwy się zaczyna…

Od nazwy się zaczyna…

Podobno nieważne, jak się zaczyna, ale… na pewno jednak domena to rzecz ważna. Dlatego dzisiaj o tym, gdzie i jak kupić domenę oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze. Domeny możemy podzielić najogólniej na domeny pierwszego i drugiego poziomu.

Domeny pierwszego poziomu to funkcjonalne i narodowe. Domeny funkcjonalne w założeniu mają informować o charakterze strony (.com – commercial, .org – organisation, .edu – education itd.). W praktyce nie ma żadnych ograniczeń, które nakazywałyby kupującym o tym pamiętać, prócz zdrowego rozsądku. Domeny narodowe składają się zawsze z dwóch znaków i zarezerwowane są dla . Zarezerwowane są dla państw (.pl, .de, .cz) lub terytoriów zależnych (np. .gl).

Domeny drugiego poziomu to często połączenia obu tych grup np. .com.pl oraz regionalne np. waw.pl. Wybór takich domen dla stron lokalnych firm, często okazuje się bardzo dobrym rozwiązaniem.

Czym kierować się przy wyborze domeny?

Przede wszystkim, kiedy określimy już nazwę, którą chcemy mieć, zadbamy, aby nie miała ona polskich znaków (rejestracja domen z polskimi znakami jest możliwa, ale kłopotliwa dla użytkowników spoza naszego kraju), zabieramy się za sprawdzenie czy jest wolna. Można zrobić to na naszej stronie, poprzez wyszukiwarkę. Jeżeli chcemy mieć pewność, że nikt nie podkradnie naszego pomysłu, warto zarezerwować także inne najpopularniejsze końcówki (np. .com czy .pl ). Pamiętajmy o tym, aby wybierając rejestratora domeny sprawdzić:

  • cenę domeny w pierwszy roku i przy przedłużeniu,
  • praktykę wydawania kodów authinfo (niezbędnych do transferu do innego operatora),
  • czy rejestrator posiada akredytację NASK (czy nie jest pośrednikiem).

A jeśli domena była już w użyciu?

Coraz trudniej o nigdy wcześniej nierejestrowaną domenę. To, czy coś się na niej znajdowało wcześniej, sprawdzicie w Web Archive. Jeżeli wynik będzie niezadowalający, obawiacie się, że strona była podejrzana np. o ataki i w konsekwencji ban, po wykupieniu domeny można zgłosić to do Google na tej stronie (narzędzia dla webmasterów). Nie należy się obawiać zakupu takich domen, bo procedury te są powszechne.

Jeśli interesuje nas natomiast nabycie domeny, która jest w użyciu lub jest pusta to warto zerknąć na After Market, jest to popularna giełda domen. Może akurat abonent wystawił ją na sprzedaż?

Cykl życia domeny

Wybór domeny to jedno, a pamiętanie o tym, aby była ona cały czas aktywna to drugie. Oczywiście przypominamy naszym klientom, kiedy okres ważności dobiega końca, ale jak można się jeszcze zabezpieczyć? Przede wszystkim nie wpadać w panikę, jeżeli domena wygaśnie, tylko jak najszybciej ją odnowić (opłacić na kolejny okres rozliczeniowy).

Cykl życia domeny zależy od tego do jakiej grupy się zalicza.  W przypadku domen .pl przez kolejne 30 dni domena nadal jest możliwa do opłacenia. Natomiast 31 dnia domena powraca do puli wolnych domen i może zarejestrować ją każdy. W przypadku domeny globalnej, okres ochronny trwa 35 dni (Grace Perdiod), a po nim następuje tzw. Redemption Period, w którym nadal jesteśmy abonentem domeny, ale jej odnowienie jest już droższe. Dopiero po tym czasie następuje pięciodniowy, ostatni okres usuwania z rejestru (status Pending Delete), po którym domena trafia do puli wolnych domen.

Jak wycenić domenę?

To wbrew pozorom częste pytanie. Cóż… domena jest tyle warta, ile chce ktoś za nią zapłacić. 🙂 Jeżeli chcemy sprzedać domenę, warto sprawdzić jej przeszłość (wiek oraz historię – zerknijcie na parametr created) oraz unikalność. Sprawdzić ruch, Page Rank, linki prowadzące do domeny i inne wskaźniki (zerknijcie chociażby na Similar Web). Oczywiście liczy się też długość nazwy, im krótsza nazwa domeny, tym wyższa cena. Może okazać się, że nasza domena to całkiem dobra inwestycja. 😉

P.S. Popatrzcie na historię naszej domeny JDM.PL – za niedługo będziemy świętować jej dwudziestolecie. 🙂

Kliknij i przetestuj hosting przez 30 dni za darmo
Subskrybuj
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Robert
Robert
5 lat temu

Widać chęć dbania o Klienta. Zdecydowanie rada o weryfikacji ceny w kolejnym roku ma znaczenie.